HOOG DOSEREN

ROLMODEL MET DYSLEXIE: KWALITEITEN Naam:Sascha Kuiper Leeftijd: 38 jaar Beroep: Huisarts (4 jaar) Kwaliteiten: CREATIEF, oprecht, nieuwsgierig, RUIMTELIJK INZICHT/3D, vooruitdenken, DOORZETTER, grote geheel zien, VISUEEL STERK, eigen praktijk/zelfstandige, PRAKTISCH, associatief denken, SNEL OPLOSSINGEN HEBBEN, empathisch/aanvoelen ook ‘op eigen kosten’. De administratie op orde hebben, geeft mij wel structuur en rust. Sterke kanten Ik ben flexibel, schakel makkelijk tussen gesprekken en tussen verschillende patiënten zonder de draad kwijt te raken. Creativiteit is een van mijn troeven. Soms ga ik in mijn denken te snel voor mijn collega’s. Verder profiteer ik van mijn ruimtelijk inzicht en mijn visuele talenten. Ik hoef iets maar één keer te zien! Tenslotte is er natuurlijk mijn doorzettingsvermogen. Anders was ik nu geen huisarts geweest. Dyslexie voelt grotendeels als een kracht, hoewel ik me altijd bewust ben van lezen en schrijven als uitdagingen. Het was vooral een uitdaging tijdens mijn opleiding, met zoveel theoretische leerstof en weinig praktijkgericht leren. Soms voel ik nog onzekerheid. Heb ik wel voldoende kennis? Maar na vier jaar positieve feedback van mijn patiënten, weet ik dat ik een goede huisarts ben, ondanks deze uitdagingen. Onzekere momenten De reactie van mijn omgeving speelt stiekem nog steeds een grote rol. Bijvoorbeeld van mensen 12 I&W MAGAZINE NR1 - 2024 die spelfouten in brieven als onprofessioneel beschouwen. Hoewel ik het begrijp, snap ik het aan de andere kant ook weer helemaal niet. Het is geen slordigheid. Een spelfout maakt mij geen slechte dokter. Toch triggeren dit soort reacties mijn onzekerheid. En dat terwijl taal, schrijven niet het belangrijkste is voor dit vak. Mijn tips Tips voor lastige taken: schrijf beknopt en puntig voor collega's. Maak puntsgewijze aantekeningen en omarm autonomie. Het is cruciaal voor werkplezier en energiebehoud. Dyslexie hindert je slechts in een klein aspect van je baan als arts, het vak bestaat uit zoveel meer. Voor jongvolwassenen die de arbeidsmarkt betreden: volg je interesses, ongeacht het leeswerk of de meningen van anderen. Als iets je boeit, duik erin. Erken je kwaliteiten, inclusief die gekoppeld zijn aan dyslexie. Begrijp dat niet iedereen deze sterke kanten heeft en zie dit als jouw gave. Zie jouw dyslexie als een element van een groter geheel. Durf daar een percentage aan te hangen en weet dat dit géén 100% beslaat. Een mens is meer dan alleen zijn of haar dyslexie!

13 Online Touch HOOG DOSEREN Home


You need flash player to view this online publication